Fr

BLUE

Naar een regeneratief businessmodel, door Sabrina Bulteau (Sench)

Donderdag 27 Juni 2024

Naar een regeneratief businessmodel, door Sabrina Bulteau (Sench)

In het licht van de huidige ecologische en sociale uitdagingen is het niet alleen noodzakelijk maar ook mogelijk om onze businessmodellen te herdenken om ze aldus duurzamer en veerkrachtiger te maken. Het regeneratieve businessmodel biedt een innovatieve manier om dit doel te bereiken, door bedrijfspraktijken zo te transformeren dat ze actief bijdragen aan het herstel van ecosystemen en gemeenschappen en tegelijkertijd economische waarde creëren.

Wat is een regeneratief businessmodel?

Een regeneratief businessmodel probeert economische waarde te creëren en tegelijkertijd de natuurlijke en sociale systemen waarvan het afhankelijk is te herstellen en nieuw leven in te blazen. In tegenstelling tot traditionele modellen die gericht zijn op het maximaliseren van winst, bestaat het uit ecologische en sociale doelstellingen voor de lange termijn.

De wortels ervan liggen in de circulaire economie, de economie van functionaliteit en samenwerking, en de zogenaamde wederzijdse economie, die minder bekend is in België. Met andere woorden, dit model is gebaseerd op:
  1. Het verminderen van afval en een zo optimaal mogelijk hergebruik van hulpbronnen.
  2. Voorkeur geven aan gebruik in plaats van bezit en het bevorderen van samenwerkingen tussen bedrijven.
  3. Het waarderen van wederkerige relaties, ecosystemen en gedeelde voordelen. 
Het invoeren van een regeneratief businessmodel omvat een aantal gestructureerde fases, vaak georganiseerd in de vorm van gezamenlijke workshops waaraan alle stakeholders deelnemen:
  1. Analyse van de waardeketen: het identificeren van gebieden van degeneratie (waar hulpbronnen overgeëxploiteerd of niet voldoende benut worden) en de kansen voor regeneratie.
  2. De keuze van ecosysteemdiensten: bepalen welke ecologische en sociale diensten het bedrijf kan leveren om zijn positieve impact te verbeteren.
  3. Het identificeren van de stakeholders: alle relevante interne en externe stakeholders die betrokken zullen zijn bij het regeneratieproces in kaart brengen.
  4. Het formuleren van een waardevoorstel: een regeneratief waardevoorstel uitwerken dat alle stakeholders motiveert en betrekt, en dat gebaseerd op de acht kapitalen (financieel, productioneel, intellectueel, menselijk, sociaal, relationeel, natuurlijk en spiritueel).
  5. Strategische planning: een actieplan ontwikkelen voor verschillende periodes (korte, middellange en lange termijn) om regeneratieve praktijken te implementeren.
  6. Meting en evaluatie: performance indicatoren definiëren om de progressie te controleren en strategieën aan te passen op basis van de verkregen resultaten.
Productbenadering versus bedrijfsbenadering
In tegenstelling tot traditionele ESG-strategieën (environmental, social and governance) die zich vaak richten op naleving van regelgeving en risicobeheer, heeft het regeneratieve businessmodel een holistisch en proactief perspectief. Hierbij enkele belangrijke verschillen:
° Bedrijfsbenadering: een regeneratief bedrijf integreert de principes van regeneratie in al zijn operationele en strategische aspecten. Dit omvat het implementeren van eerlijke handelspraktijken, het ondersteunen van lokale gemeenschappen en het creëren van symbiotische partnerships met andere bedrijven om de collectieve positieve impact te maximaliseren.

De voordelen van een regeneratief businessmodel
  • Veerkracht en duurzaamheid: door het gebruik van duurzame en veerkrachtige praktijken zijn regeneratieve bedrijven beter voorbereid op economische en milieuverstoringen.
  • Betrokkenheid van de stakeholders: door alle stakeholders actief te betrekken, creëren bedrijven een meer collaboratieve en innovatieve werkomgeving.
  • Concurrentievoordelen: regeneratieve bedrijven kunnen zich op de markt onderscheiden door producten en diensten aan te bieden die beantwoorden aan de groeiende vraag van consumenten naar verantwoorde praktijken. Als deze vraag in een segment echter nog niet goed ontwikkeld is, kan een consortium van meerdere concurrenten de ontwikkeling van een relevant aanbod en de acceptatie ervan door consumenten versnellen.

Starten met een regeneratief businessmodel, en in het bijzonder het verzoenen van economische veerkracht en het herstel van de natuur, is essentieel voor een duurzame toekomst. Dat houdt een betrokkenheid in van alle stakeholders in een gemeenschappelijk project. Het testen en implementeren van regeneratieve economische modellen is niet alleen een kans, maar ook een verantwoordelijkheid ten opzichte van toekomstige generaties.

Als je geïnspireerd wordt door deze visie en er meer over wilt weten, neem dan contact op met Sench. We organiseren graag een workshop over het regeneratieve businessmodel om je te helpen je bedrijf op een positieve en duurzame manier te transformeren.

Het regeneratieve businessmodel canvas (REGEN BMC) dat wij voorstellen en dat is ontwikkeld door ‘Nous Sommes Vivants’, maakt het mogelijk om de degeneratiedomeinen en het potentieel voor regeneratie in businesstoepassingen te identificeren. Het kan ook helpen bij het ontdekken van nieuwe regeneratieve producten en diensten om te lanceren in samenwerking met verschillende stakeholders. De definitie van een transformatieplan voor vijf tot tien jaar vergemakkelijkt de transitie naar veerkrachtige en levensvatbare activiteiten.

Laten we gezamenlijk bouwen aan een meer veerkrachtige en welvarende toekomst.

Archief / BLUE