Fr

TECH

Hallo AI?!, door Nicolas Bataille

Woensdag 22 Mei 2024

Hallo AI?!, door Nicolas Bataille

Nu sciencefiction stilaan werkelijkheid wordt, zullen interfaces gebaseerd op spraakbediening, populair geworden door visionaire films zoals ‘Her’ van Spike Jonze, een centrale rol gaan spelen in onze dagelijkse interactie met technologie, en dan vooral met AI-driven persoonlijke assistenten.

Systemen zoals Siri (Apple), Alexa (Amazon) en Google Assistant tonen al het indrukwekkende potentieel van deze interacties.

Het gebruik van ‘speech’ als input is niet gewoon een commodity kwestie, het illustreert een belangrijke evolutie in onze relatie met technologie. Persoonlijke assistenten bestaan al lang, maar spraakbediening is nog niet volledig ingeburgerd in de gewoonten en gebruiken van smartphonegebruikers. Met de komst van GPT-4o, de razendsnelle ontwikkelingen bij Google en de geruchten over een samenwerking tussen OpenAI en Apple staan we echter aan de vooravond van een revolutie in de manier waarop we met onze apparaten communiceren, en dus ook met de AI-systemen.

Door over te schakelen van tekst naar spraak wordt AI persoonlijker, intuïtiever. Je moet je de echte paradigmaverschuiving voorstellen. In plaats van te zeggen: ‘Alexa, bestel een pak glutenvrije pasta, 300 g tofu en een zak biologische wortelen voor me’ - wat op zich al fascinerend is - zullen we zeggen (via een prompt): ‘Alexa, ik organiseer morgen een etentje met vier vrienden. Eén is veganistisch en één is glutenvrij. Ik wil een pastagerecht maken. Plaats de bestelling en vergeet de drankjes niet!’ We zullen van onze virtuele assistenten verwachten dat ze onze smaak kennen, onze gewoontes, onze favoriete merken, onze wensen... De AI’s zullen op termijn de beslissingen voor ons nemen, zoals in ‘Her’.

De mogelijke samenwerking tussen OpenAI en Apple zou GPT-4o rechtstreeks in iOS-apparaten kunnen integreren, wat een ongekende gebruikerservaring zou opleveren. Een integratieniveau dat de technologie bijna onzichtbaar zou maken, maar wel alomtegenwoordig en essentieel in ons dagelijks leven. Dat zou zorgen voor een soort interactie tussen mens en machine waarbij de laatste ziet, hoort, begrijpt en praat.
Google moet (deze keer) niet onderdoen. Tijdens zijn laatste keynote (i/o 2024) kondigde de groep belangrijke ontwikkelingen in AI aan die geïntegreerd zullen worden in hun krachtige ecosysteem. Het aantal gebruikers en beschikbare data in zijn web-based app suite maken de groep uit Mountain View tot een centrale speler in de verwezenlijking van deze maatschappelijke revolutie bij het grote publiek.

Voor marketing- en mediaprofessionals opent deze technologische evolutie naar voice in plaats van tekstuele prompts de deur naar nieuwe reclamestrategieën en client engagement modellen. Campagnes kunnen op individuele schaal worden gepersonaliseerd, met gesproken boodschappen die zijn afgestemd op de interesses en het gedrag van de consument. Bovendien kan ‘voice advertising’ worden geënt op natuurlijke dialogen, waardoor de promotie van producten of diensten minder opdringerig en effectiever wordt.

Natuurlijk zullen we ons mogen verwachten aan ‘reclame’ vooroordelen als de mooie stem van Scarlett Johansson ons naar een fastfoodtent leidt omdat ze denkt dat we honger hebben. Maar wie selecteert het restaurant dat wordt aanbevolen door mijn persoonlijke spraakassistent?
Nu de grenzen tussen mens en machine steeds verder vervagen, zijn de gevolgen voor de maatschappij, cultuur en business ingrijpend. In dit nieuwe tijdperk wordt artificiële intelligentie meer dan alleen een eenvoudig hulpmiddel; het zal uitgroeien tot een echt verlengstuk van onszelf. 

Spraakinteracties zullen ons dagelijks leven vereenvoudigen en technologie toegankelijker en intuïtiever maken. Ze maken de weg vrij voor sterk gepersonaliseerde en geïntegreerde gebruikerservaringen. Onze voorkeuren en gewoonten zullen niet alleen worden herkend. Er zal op worden geanticipeerd.

Archief / TECH