Fr

BRANDS

'Crush!' van Apple crasht

Maandag 13 Mei 2024

'Crush!' van Apple crasht

Als iets zelden gebeurt, valt het extra op. Vandaar wellicht de media-aandacht voor de ‘iPadgate’. Apple, dat sinds zijn begindagen (‘1984’) beschouwd wordt als een van de meest creatieve adverteerders ter wereld, kreeg de wind van voren van zijn creatieve fans en de eerste ambassadeurs van het merk, na de release van ‘The Crush’.
 
De video werd gelanceerd na de presentatie van ‘Let Loose’, de keynote om de nieuwe iPad Pro te promoten. Die wordt met name omschreven als het dunste product dat Apple ooit heeft gemaakt (5,1 mm). In de video is te zien hoe een hydraulische pers een reeks tools en creatieve voorwerpen plet - gitaren, draaitafels, verftubes, een videogame, een fototoestel, audiospeakers, een piano, enzovoort - om de iPad Pro te onthullen.
 
Bedoeld als een metafoor voor het creatieve potentieel van de nieuwste editie van de tablet en bedacht door de interne teams van Apple (en niet door het TBWA Media Arts Lab-bureau), wekte de productie de woede van veel kunstenaars en ontwerpers. Die betreurden dat “de vernietiging van de menselijke ervaring verheerlijkt wordt”, zoals acteur Hugh Grant het formuleerde.
 
Bij monde van VP Marketing Tor Myhren verontschuldigde het bedrijf zich en zei dat het niet de bedoeling was om het creatieve publiek te beledigen: “Creativiteit zit in ons DNA en het is ongelooflijk belangrijk voor ons om producten te ontwerpen waarmee creatieve mensen over de hele wereld zich kunnen ontplooien. Ons doel is altijd om de ontelbare manieren waarop gebruikers zichzelf uitdrukken te eren en hun ideeën tot leven brengen met de iPad. Met deze video hebben we ons doel gemist en dat spijt ons.”
 
Apple heeft ook duidelijk gemaakt dat de advertentie niet op tv zal worden uitgezonden, zoals oorspronkelijk de bedoeling was. De video is echter nog wel te zien op de YouTube-site van Apple en op het X-account van Tim Cook...

Archief / BRANDS