Fr

BLUE

Mode heeft niets te maken met Patagonia

Dinsdag 30 April 2024

Mode heeft niets te maken met Patagonia

Patagonia dat ondertussen uitgroeide tot een referentie inzake sociale en maatschappelijke verantwoordelijkheid, duurzaamheid en milieuactivisme, plaatste onlangs een paginagrote advertentie in de New York Times ter gelegenheid van Earth Day met een niet mis te verstane boodschap: “Fashion is none of our business”.

Ook de bodycopy was duidelijk: “We zijn begonnen met het idee dat als het materiaal dat we maken niet van de hoogste kwaliteit is, iemand gewond kan raken. Naarmate onze impact op de planeet toenam, hebben we deze gedachte uitgebreid naar de manier waarop onze producten worden gemaakt. Als we geen producten van de hoogste kwaliteit maken, produceren we alleen maar meer afval dat niemand nodig heeft. Daarom hebben we ons nooit zorgen gemaakt over trends. In plaats daarvan maken we spullen die multifunctioneel, repareerbaar en tijdloos zijn, want hoe langer ze in gebruik blijven, hoe beter voor de planeet.”
Ook dat is een manier om stelling te nemen tegen wie het merk ‘Patagucci’ noemt om de prijzen te bekritiseren.

Nog het vermelden waard is de nieuwe documentaire die sinds 29 april op de website van Patagonia te zien is. Het gaat om een productie van het merk zelf, in een regie van David Byars. ‘The Shitthropocene’ omschrijft zichzelf als “een antropologische satire op de consumptiegewoonten van de mensheid waarin zowel de cellulaire oorsprong van ons gebrek aan controle over onze impulsen als de manier waarop ons centrale zenuwstelsel gehackt wordt in de naam van het kapitalisme”.
 

Archief / BLUE