Fr

TECH

De kwetsbaarheid van de influencer-piramide, door Thomas Angerer (BeInfluence Europe)

Donderdag 11 April 2024

De kwetsbaarheid van de influencer-piramide, door Thomas Angerer (BeInfluence Europe)

Een onderzoek van emarketer dat gebaseerd is op Amerikaanse data, schat de inkomsten van content creators voor 2024 op 13,8 miljard dollar: dat is een groei van 17% ten opzichte van 2023.
Waar komen deze inkomsten vandaan?

Het zal niemand verbazen dat het leeuwendeel afkomstig is uit “influencer marketing samenwerkingen”. Die vertegenwoordigen 59% van het totaal, een aanzienlijke daling ten opzichte van 2021, toen de inkomsten uit influencer marketing 77% uitmaakten.

Deze daling is een goede zaak voor de creators en illustreert het feit dat er nu andere verdienkanalen zijn waarmee ze hun inkomsten kunnen diversifiëren. Zo zijn er de inkomsten uit platforms die stegen van 2,9 miljard naar 3,2 miljard (+10%), voornamelijk via YouTube, Twitch en TikTok.

Daarna volgen de inkomsten uit affiliatie, een typisch Amerikaans fenomeen, merchandising, ook erg Amerikaans, en premium abonnementen, die ondanks de vele beloftes nooit echt van de grond zijn gekomen.

We onderscheiden twee grote trends inzake influencer marketing.

De eerste is positief: de industrie zit in het algemeen nog steeds in een sterke groeifase en de creators profiteren hiervan.

De tweede trend is minder rooskleurig: de industrie wordt steeds ongelijker.

Als we in detail kijken, zien we dat merken weer steeds meer de voorkeur geven aan grote creators. Ze voeren liever grotere, langere campagnes met minder... maar bekendere creators.

Voor micro- en nano-ontwerpers is de beweging aanzienlijk vertraagd. Sommigen zeggen zelfs dat ze zich in een “collab desert” bevinden. Je zou kunnen denken dat dit komt door de concurrentie, die ongetwijfeld groter is door het aantal creators binnen deze categorieën.

Dat is echter niet het geval.

Het komt door hun tarieven die de afgelopen drie jaar letterlijk ontploft zijn. Bij BeInfluence zagen we bijvoorbeeld een gemiddelde stijging van 500%.

Deze explosie die veel sneller verloopt dan de omvang van de markt kan dragen, betekent dat het erg moeilijk is geworden om een positieve ROI te behalen.

Influence blijft een communicatiemiddel dat een betere ROI moet hebben dan de andere als merken willen blijven investeren.

Zeker als je bedenkt dat het beheer van 30 micro-influencers veel complexer is dan dat van vijf macro-influencers...

Kortom, ik hoor je al denken dat de markt opnieuw evenwichtiger wordt en dat dit gezond is, en ik zou het met je eens zijn. Maar laten we niet vergeten dat de micro-influencers van vandaag de macro-influencers van morgen zijn. En als de micro's van vandaag geen geld (meer) kunnen verdienen met collabs, dan houden ze het niet vol tot morgen.

Influence is een kwetsbare piramide en we moeten de basis niet te veel verzwakken.

Archief / TECH