Fr

BLUE

Klimaatneutraal adverteren: eerst tellen dan plannen

Donderdag 29 Februari 2024

Klimaatneutraal adverteren: eerst tellen dan plannen

Nadat CommToZero in de eerste plaats bijdroeg aan het schoorvoetende ontstaan van een draagvlak en goodwill voor duurzame actie binnen de onze industrie, presenteerde de coalitie in december vorig jaar zijn de Production en Media Carbon Calculators, twee handige tools die de reclame-industrie moeten helpen haar CO2-uitstoot te beperken, zowel binnen haar eigen bedrijfsvoering als voor de gecreëerde en geplande campagne. Die werden specifiek ontworpen voor onze Belgische markt, op basis van door CO2logic gecertificeerde lokale gegevens en staan helemaal gratis ter beschikking van de verschillende spelers in onze sector. Het sensibiliseringsproces dat adverteerders en bureaus moet aanmoedigen om ze ook daadwerkelijk te gaan gebruiken, komt stilaan op gang.

De lancering was een Europese primeur. Er bestaan immers wereldwijd wel diverse tools om de ecologische voetafdruk van reclamecampagnes te meten, maar die beperken zich in vele gevallen tot Scope 1- en Scope 2-inspanningen. Bovendien gaan ze in vele gevallen uit van individuele spelers afzonderlijk, wat het moeilijk maakt de reële impact van de geleverde inspanningen te vergelijken en juist in te schatten. In ons land werd daarentegen bewust gekozen voor een gemeenschappelijke tool, wat de transparantie en eenvormigheid moet bevorderen.

Lokale cijfers

Ter herinnering, de Production Carbon Calculator meet de impact van vier campagnetypes in termen van productie: digitale en audiovisuele campagnes, radio en print. Hij werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met Air.

De Media Carbon Calculator van zijn kant is gebaseerd op een WPP-tool die dankzij de noeste en onverdroten inspanningen van Victor Buisseret (ex-ACC), Britt Luyten (ex-WPP) en Wout Dockx (VIA) helemaal aangepast werd met data voor de lokale Belgische media. Dat bleek een omvangrijke, complexe titanenopdracht, zowel om de data te verzamelen als om ze te valideren en te certificeren. Maar het resultaat mag er zijn, want de tool maakt het mogelijk de koolstofuitstoot van een mediacampagne te berekenen op basis van data en hypotheses met betrekking tot het energieverbruik en de uitstoot van verschillende soorten dragers. Zodra de berekeningen rond zijn, stuurt de Calculator de resultaten door naar het platform van CO2logic om de resterende uitstoot te compenseren.

Manuren en granulariteit

Omdat niets nu eenmaal in steen gebeiteld is en de verschillende media op onze markt hopelijk de nodige inspanningen zullen leveren om te verduurzamen, zal de Calculator regelmatig geüpdatet worden onder de supervisie van de UMA, de vereniging van mediabureaus die het gebruik ook zal promoten bij haar leden en hun klanten.
En daar is nog wel wat werk aan de winkel, zo blijkt. “De inzet staat inderdaad nog in zijn kinderschoenen”, aldus Jonathan Jacoby (chief innovation & data officer bij Space) die het project draagt binnen de UMA.

“Bij Space bijvoorbeeld gebruiken we de Calculator al voor bepaalde adverteerders, zoals Engie, maar bij een grootschaligere implementatie komen verschillende aspecten kijken."
Intern bijvoorbeeld. "Zo moet er om te beginnen binnen het bureau zelf over het bestaan van de tool gecommuniceerd worden, zodat onze planners op de hoogte zijn. Vervolgens moeten zij het gebruik op hun beurt bespreken met hun klanten", aldus Jonathan Jacoby.

Want hoe handig ze ook zijn, het gebruik van de Calculators kost tijd en manuren en die zijn meestal voor rekening van de adverteerder. Los van dat financiële argument zitten duurzaam engagement en bewustzijn nog in hun ontluikende fase. “De beperking van de CO²-uitstoot is vandaag al opgenomen in de ESG-strategie van grote adverteerders als D'Ieteren of Spadel en het is voor hen belangrijk om er rekening mee te houden op alle niveaus, ook binnen het marcom departement”, zegt Jacoby daarover. “Maar dat is nog niet het geval voor iedereen. Aan ons om te benadrukken hoe handig Media Carbon Calculator is. Het is een manier om een zeer concreet beeld te geven van de milieu-impact van een volledige campagne per mediatype en wat dat betreft – niet onbelangrijk - ook een aantal vooroordelen te ontkrachten.” Zo heeft televisie op het eerste gezicht een grotere footprint dan online video die op zijn beurt zwaar kan doorwegen wegens de grotere omvang van de te voeren campagne die vereist is om tot een vergelijkbaar bereik te komen.

“Het zou trouwens interessant zijn te komen tot een granulariteit tot op individueel niveau te komen, iets wat we vandaag nog niet hebben. Dat zou de afzonderlijke spelers aan mediazijde ertoe kunnen aanzetten verder te gaan op dit pad om hun uitstoot te beperken of klimaatneutraal te worden en adverteerders kunnen helpen nog bewustere mediakeuzes te maken.”

Zero Waste

Los van de vereiste sensibilisering, vraagt de brede implementatie van de Calculators natuurlijk ook een duidelijk inzicht in de toepassing en het gebruik ervan. Daarom werkte de ACC een reeks video’s uit die de voordelen van de tools uitleggen en de spelers moeten sensibiliseren. De video’s werden gemaakt in samenwerking met Jonathan Jacoby, Stéphanie Radochitzki (Mediabrands) en The Ecological Entrepreneur. Onder de noemer The Sustainability Academy zijn de capsules gewijd aan verschillende topics, gaande van de grondregels van sustainability, de wetgeving voor corporate bedrijven en kmo’s, de in-house CO2-analyse, de greenwashing guidelines en het precieze gebruik van Production en Media Carbon Calculators.
“Omdat het probleem zich nu voordoet, was het belangrijk om te komen met dingen die we snel konden uitrollen”, besluit UMA-voorzitter Hugues Rey (Havas Media).

“Daarmee is het startschot gegeven. Maar we moeten de oefening nog verder doortrekken. We moeten het effect van de reclame maximaliseren en reclame maken die het best mogelijk werkt.”

 
Zo heb je immers minder nodeloze uitgaven, minder overbodige inspanningen, kortom minder waste en ook zo verklein je de ecologische voetafdruk van reclame.

“Als we alle overbodige inspanningen in ons vak vermijden, heeft dat een even positieve impact als de Carbon Calculator”, beaamt Hugues Rey. “De strijd om meer efficiëntie is in feite een strijd om een meer ecologische aanpak en het is zelfs een democratische strijd: media dienen om op te voeden, onze cultuur te bewaren en dus onze democratie in stand te houden. Reclame financiert ze en draagt aldus bij tot de economie: in die zin is hij zinvol.”

Of hoe ecologie, democratie en economie hand in hand kunnen gaan: niets gaat verloren en zo is de duurzame cirkel rond.

Archief / BLUE