Fr

ASSOCIATIONS

Creative Belgium dient klacht in tegen de campagne van de JEP

Zondag 18 Februari 2024

Creative Belgium dient klacht in tegen de campagne van de JEP

Enkele weken nadat de eerste B2C-campagne van de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame van start ging, besloot Creative Belgium op 16 februari om een - symbolische - klacht in te dienen bij het Communicatie Centrum – de regelgevende instantie. Bedoeling: de volgens de vereniging negatieve campagne voor het imago van de creatieve sector aan de kaak stellen. Creative Belgium licht zijn standpunt toe in een open brief, die we hieronder publiceren.
 
Bij het lezen van de brief zou je je kunnen afvragen of Creative Belgium zichzelf niet in de voet schiet met deze “klacht”. Uiteraard kan er gediscussieerd worden over de creatieve meerwaarde van de campagne, maar je kunt alleen maar vaststellen dat ze haar werk doet en blij zijn dat de media er zoveel aandacht aan hebben besteed.
 
Het kan geen kwaad eraan te herinneren dat zelfdiscipline een sleutelrol speelt in de garantie van de positieve spiraal die het vertrouwen van het publiek en de merkreputatie verenigt en tegelijkertijd creativiteit en innovatie stimuleert voor al wie in de sector werkt en ervan leeft. Dit sleutelconcept omvat verschillende dimensies, zoals het naleven van ethische en wettelijke normen, sociale verantwoordelijkheid, bedrijfsintegriteit en transparantie, en respect voor privacy. Dit is waar de JEP een rol speelt, als verlengstuk van het Communicatie Centrum, dat de tripartite verenigt, en zelf vertegenwoordigd wordt door de verenigingen waaruit het bestaat, waaronder de UBA voor adverteerders en de ACC voor bureaus, alsook BAM voor martech en VIA, WeMedia, Lapresse.be en de AEA voor de media (Creative Belgium is geen lid).
 
Ondanks zijn eerbiedwaardige leeftijd – de Jury bestaat dit jaar een halve eeuw - blijft de JEP relatief onbekend bij het grote publiek, vandaar eerdergenoemde imagocampagne, die door alle stakeholders van het CC wordt gevoerd om de bekendheid van JEP te vergroten en mensen eraan te herinneren dat JEP het meldpunt is voor reclame die als onethisch, misleidend of discriminerend wordt beschouwd.
 
Een campagne waarin ook de 'creatieve beroepen' vertegenwoordigd zijn, want het concept werd ontwikkeld door de jonge talenten van Youngdogs Belgium, met de hulp van TBWA.  
 
Belangrijk is dat zo’n initiatief het vertrouwen van het publiek in reclame alleen maar kan vergroten.
 
In het Verenigd Koninkrijk voerde de Advertising Standards Authority (het lokale equivalent van het CC) een vergelijkbare campagne - zij het 'creatiever' - met als resultaat dat 80% van de mensen die de campagne gehoord of gezien hadden, bevestigde dat ze meer geneigd waren om de reclame-industrie te vertrouwen. De ASA wijst erop dat verschillende onderzoeken, waaronder één studie van de Britse denktank Credos, aantonen dat het publiek gunstiger staat tegenover reclame als het weet dat die gereguleerd is.

JEP!, een klacht tegen de JEP
 
Een symbolische, maar toch een klacht die JEP zal moeten behandelen. Het gaat over jullie eigen recente imagocampagne die nogal slecht is voor ons imago, de creatieve sector.
 
We zien een man op het perron, hij scrolt op zijn smartphone. De muziek valt plots stil.

Reclame tijdens het scrollen waar je niet mee kan lollen?
<JEP>
Meld onethische reclame op jep.be
 
Op zich konden we er wel mee lollen tijdens het scrollen. Maar denk even de woordspelingen weg en je blijft over met een boodschap die zo ethisch is dat ze problematisch wordt: vind je iets niet leuk of grappig? Dien dan zeker klacht in. Nope, dat is de deur naar eenheidsworst wagenwijd openzetten

Want de reflex van bureaus en merken op deze nieuwe realiteit is even begrijpelijk als ergerlijk: “We gaan op safe spelen.” Resultaat: een reclameblok waarin merken onderling inwisselbaar worden. Braaf. Maar niet brave. En met zo’n correct werk, zitten jullie bij JEP binnen de kortste keren zelf zonder werk.
 
Natuurlijk zijn jullie nodig en moeten onwaarheden en wanpraktijken aangepakt en rechtgezet worden. Maar ‘met het oog op de verdediging van de consumentenbelangen en het imago van reclame’ willen we vanuit Creative Belgium werk promoten dat mensen raakt. Moedig is. Een beetje schuurt. Doet lachen. Of toch langer doet nadenken dan ‘dit vind ik niet leuk’. En daar gaan we elkaar voor nodig hebben.
 
We willen jullie campagne dan ook niet cancelen, dat zou ons hele punt ondermijnen, maar er net campagnes aan toevoegen. Brave, bestaand werk dat er in slaagt om op te vallen om de juiste redenen. Die verdienen ook zeker een plaats op jullie site of in jullie reeds ingeboekte media. Inspiratie vinden jullie op bravelittlebelgium.be.
 
We kijken uit naar jullie antwoord.

Creative Belgium

 
De standpunten weerspiegelen die van de auteurs en zijn niet toe te schrijven aan de redactie.

Archief / ASSOCIATIONS