Fr

ASSOCIATIONS

Johan Vandepoel (ACC) over de Sentiment Survey

Zondag 8 Oktober 2023

Johan Vandepoel (ACC) over de Sentiment Survey

Naar aanleiding van de resultaten van de tweede DE&I-peiling, waarin ook het welzijn op de werkvloer aan bod kwam, lanceert de ACC in samenwerking met de UMA een andere enquête, de Sentiment Survey. Johan Vandepoel, CEO van de ACC licht de doelstelling van de nieuwe studie toe.
 
Kun je eerst nog even de bevindingen uit de tweede DE&I-peiling samenvatten?

Zoals bij elke meting kun je betreffende de DE&I-peiling besluiten dat het glas half vol of half leef is. Wat goed is aan de DE&I-resultaten voor 2023 ten opzichte van de vorige DE&I Census in 2021, is dat de Belgische Inclusion Index* bij de ACC-bureaus 69% bedraagt, versus 63% gemiddeld voor de 30 deelnemende landen. Maar we moeten er wel bij vertellen dat er iets meer ‘negatief gedrag’ wordt gesignaleerd (van 12 naar 18% van de ondervraagden).
 
In de vorige meting scoorde België erg matig (slechts 47%) op de vraag of bureaus initiatief nemen op het vlak van DE&I. Dat percentage loopt na twee jaar tijd op tot 75%, wat 3% beter is dan het wereldgemiddelde. Hopelijk zitten de DE&I Guidelines - die we samen met BAM, CreativeBelgium, UBA en UMA uitbrachten - en onze Inclusion-opleidingen met Allyens daar voor iets tussen.
 
Wat ons echter het meest verontrustte, is dat 1 op 4 deelnemers aan de DE&I Census in 2023 aangeeft dat hun werk een negatieve impact heeft op hun mentale en hun fysieke gezondheid. Met de Sentiment Survey gaan we hier dieper op in en willen we te weten komen hoe het in het algemeen gesteld is met de motivatie, het engagement en de eventuele bezorgdheden van alle medewerkers in de bureau-wereld. 
 
Waaruit bestaat het onderzoek? Welke onderwerpen komen aan bod?
 
De Sentiment Survey is een anonieme enquête bij alle medewerkers bij communicatie- en mediabureaus, aangesloten bij ACC en UMA. We hebben ons geïnspireerd op een gelijkaardige studie bij onze Ierse vakgenoten, en enkele andere landen volgens ons voorbeeld, waardoor we opnieuw een internationale benchmark zullen hebben.

De thema’s die aan bod komen zijn de Reputatie van ons vak, de beoordeling van de Werkomgeving, de ervaringen en gevoelens tov Thuiswerken, het al dan niet ervaren van Stress, een inschatting op het vlak van DE&I en Sustainability en tot slot een topic over de Remuneratie en de voorbije indexatie. We gaan dus heel breed en hopen op die manier de troeven van ons vak evenals mogelijke pijnpunten naar boven te halen, te bespreken en initiatieven te nemen, waarmee we de reputatie van ons vak opkrikken en het enthousiasme van al het talent doen groeien.
 
Deelnemende bureaus (met minstens vijf deelnemende werknemers) krijgen een rapport op maat. Wat gaan jullie met de resultaten doen?
 
Zoals gezegd, is de survey anoniem, maar we vragen de deelnemers wel om hun bureau te vermelden. Bij de DE&I Census was dat niet het geval en kunnen bureaumanagers ook geen gerichte acties ondernemen obv de input van hun medewerkers. De sterkte van deze Sentiment Survey is dat dat wél zal kunnen, aangezien het management van elk bureau met minstens 5 deelnemers een tailormade rapport zal krijgen, met daarin een benchmark tov de andere Belgische bureaus. De Sentiment Survey loopt nog tot 20 oktober en deelnemen kan via deze link.
 
Wat zijn de andere prioriteiten van de ACC voor de komende maanden?
 
De afgelopen vier jaar hebben wij, onder het zeer enthousiasmerende voorzitterschap van Marc Fauconnier, gewerkt aan vijf belangrijke pijlers: de business consulting skills van onze bureaumanagers versterken (via onze Solvay-opleidingen); een betere kwaliteit van instroom van talent garanderen (via onze Whitepaper en www.CommCareers.be); de samenwerking tussen bureaus uit verschllende disciplines optimaliseren (via de ACC MatchMaker); streven naar meer diversiteit en inclusiviteit (via de DE&I Census, de DE&I Guidelines en de Inclusion Academy) en een stuwende kracht worden op het vlak van sustainability (via www.CommToZero.be).
 
Het doet ons plezier dat we op elk van die prioriteiten structurele stappen hebben gezet en daarbij ook mochten rekenen op de medewerking van andere vakverenigingen in de marcom industrie. We hebben dan ook al meteen onze prioriteiten voor de volgende jaren bepaald en dat zijn: het motiveren van talent om in onze sector te groeien en te blijven; het verbeteren van de Reputatie van onze sector (met als startschot de Sentiment Survey) en het versterken van onze toegevoegde waarde in tijden van AI.
Deze nieuwe prioriteiten zullen worden scherp gesteld onder het Voorzitterschap van Marc’s opvolger, die we zullen bekendmaken tijdens onze Algemene Vergadering 21 november.
 
*Inclusion index = Company Sense of Belonging + Absence of discrimination – Presence of negative behavior

Archief / ASSOCIATIONS