Fr

TECH

SEO? Bedoel je SEO? Semactic recepten

Woensdag 8 Maart 2023

SEO? Bedoel je SEO? Semactic recepten

Search Engine Optimisation (SEO) is beslist een van de meest krachtige technieken om het bereik van een website te doen groeien. Het is dus een specialiteit waarop talloze bedrijven en start-ups zich hebben gestort, waaronder ook Semactic, dat opgericht is door Céline Naveau en Kevin Coppens.

Ze presenteren hun kleine bedrijf.

Céline Naveau: De bestaansreden van Semactic is een nieuwe SEO-aanpak te bieden aan de markt. Onze ervaring in de bureauwereld heeft ons geleerd dat er een grote kloof bestaat tussen de geleverde diensten en de verwachtingen van klanten. Waar bureaus voornamelijk audits en aanbevelingen leveren, verwachten klanten meer informatie over hoe deze aanbevelingen te implementeren, maar ook over hoe ze de impact van de genomen maatregelen kunnen meten.

We hebben de Semactic tool dus gebouwd door deze dimensies van advies en het meten van de impact erin te integreren.

We bieden een software en een methodologie aan zodat de klant zijn SEO zelf kan beheren en dus ook zijn online zichtbaarheid.

Kevin Coppens: Onze tool analyseert continu de pagina’s van de klant en die van zijn concurrenten om opportuniteiten te spotten. Op basis daarvan stelt hij een lijst van uit te voeren maatregelen voor, met daarbij een controle van de effectieve uitvoering ervan en van de kwaliteit van de uitvoering. Tot slot analyseert de tool de impact van die maatregelen en stelt hij andere acties voor.
 
CN: De tool biedt een volwaardig geautomatiseerd SEO-projectbeheer. Het resultaat is zeer concreet. De tool stelt de quick wins die prioritair zijn voor en vervolgens ook de te nemen acties en meet tot slot hun impact.

Wie zijn jullie klanten?
 
KC: Vandaag zijn die overwegend Belgisch, gaande van kleine en middelgrote ondernemingen tot grote groepen die ook in het buitenland aanwezig zijn. Wij werken onder meer samen met Medimarket, het Rode Kruis, de Mutualité chrétienne, Etex en onze incubator Imec.
 
CN: De grote sectoren zijn e-commerce, de bank- en verzekeringssector en de publieke sector, die veel uitdagingen heeft op het vlak van IT.

Wat is de impact van artificiële intelligentie op SEO?
 
KC: Die is gigantisch! Google en Bing gebruiken AI om pagina's te begrijpen en aldus moeten wij, om efficiënt te zijn, vergelijkbare technologieën gebruiken om onze klanten te kunnen adviseren. Dit is wat wij al sinds het begin doen met onder andere NLP (Natural Language Processing), waarmee wij de betekenis van woorden kunnen begrijpen en ook inzien hoe zinnen zijn gevormd. Om vervolgens zeer nauwkeurige aanbevelingen te kunnen doen aan onze klanten.

Vanuit een meer algemeen oogpunt is het belangrijk te beseffen dat AI zeer energie-intensief is, wat tot een echte ecologische ramp zou kunnen leiden.

We houden zelf rekening met dit aspect bij onze ontwikkelingen. Een eenvoudig algoritme kan soms de klus klaren zonder gebruik te moeten maken van intensieve IT-processen.
 
CN: AI is een waanzinnig hulpmiddel, maar het kan zeer uniforme resultaten creëren. Creativiteit blijft dus belangrijk en dat is een van onze sterke punten. Het staat vast dat de ontwikkeling van AI alles op zijn kop zal zetten, ook SEO, maar vandaag weet niemand in welke mate en wanneer juist.

Jullie kondigden onlangs een nieuwe functie aan, de ‘Realtime Keyword Recommandation’.

KC: Dat klopt. Met deze functie richten we ons op meer ervaren gebruikers. Ze laat toe om pagina's van bedrijven te optimaliseren op basis van een bepaald trefwoord. Semactic zal aan de klant een lijst van uit te voeren acties voorstellen om dit specifieke woord te optimaliseren.

CN: Deze functie is gebaseerd op de vaststelling dat onze klanten proactief willen zijn wat betreft hun bedrijfsdoelstellingen. Ze stelt ons in staat aan deze verwachting te voldoen door bijvoorbeeld de content van een bepaalde pagina te ontwikkelen, maar ook door aan te geven hoeveel woorden er nodig zijn om de pagina te optimaliseren. Geautomatiseerd advies dus.

Wat zijn de volgende stappen?
 
KC: Onze ‘maatschappelijke’ doelstelling is SEO in de bedrijven te positioneren. Het is een element dat nog te vaak wordt verwaarloosd of geminimaliseerd. Werken rond SEO is een echte goudmijn van informatie voor het bedrijf, informatie die erom vraagt om verzilverd te worden.

Daarnaast verrijken we onze tool voortdurend. We werken aan een opnieuw gecodeerde versie die gepland staat voor juli. We zullen er functies aan toevoegen zoals voorspellende tools.
 
CN: We hebben nu een helder businessmodel, een even duidelijk commercieel aanbod en een goede klantentevredenheid. De focus ligt dan ook op het opschalen van ons model om meer klanten te bereiken in België maar ook op andere markten.

Ons team bestaat nu uit een tiental medewerkers en we zetten de rekrutering van talent voort, zowel voor de verdere ontwikkeling van onze tool als voor onze commerciële groei.

Archief / TECH