Fr

AGENCIES

Manuel Ostyn, Pieter Staes en Springbok lanceren Joe Public Takeaway Advertising in België

Woensdag 13 April 2022

Manuel Ostyn, Pieter Staes en Springbok lanceren Joe Public Takeaway Advertising in België

We hebben een scoop en hij is officieel. Manuel Ostyn en Pieter Staes die vorige week hun vertrek bij Wunderman Thompson aankondigden, starten de Belgische vestiging van de atypische 'takeaway' advertisingspecialist Joe Public. Ze kunnen daarbij rekenen op strategy director Mélanie Dalla-Riva die mee overkomt van Wunderman Thompson en de steun van medeaandeelhouder Springbok. MM zocht het drietal op aan de Oude Leeuwenrui in Antwerpen, waar het bureau begin mei zijn deuren opent. Antoine Houtsma, de oprichter van het reeds bestaande Nederlandse filiaal, nam mee de honneurs waar.  

Manuel en Pieter, de aankondiging van jullie vertrek was groot en onverwacht nieuws vorige vrijdag. Wat overtuigde een veelbekroond duo als jullie om vanaf nul te herbeginnen en zelf een bureau uit de grond te stampen?
Manuel Ostyn: Hoe graag ik mijn werk ook deed, ik vond het altijd al merkwaardig hoe weinig creatief bureaus vaak zijn in de haast jaarlijkse trend van het "heruitvinden" van zichzelf. Ik was dan ook meteen gecharmeerd door de pretentieloze 'takeaway' aanpak van  Joe Public die volgens mij creativiteit alle zuurstof geeft om haar economische meerwaarde te bewijzen.
Vertel!  

MO: Het concept van Joe Public werkt net als een afhaalrestaurant waar je kunt binnenstappen en een keuze maken uit een 'menukaart' met vaste en voor iedereen dezelfde prijzen voor de te leveren prestaties, van strategie en creatie tot pr en activatie. Er komen dus geen vaste klantencontracten, fees of mark-ups aan te pas: alles is volledig transparant en de klant bestelt gewoon wat hij nodig heeft, waarna het hem vrij staat om al dan niet verder samen te werken.
Pieter Staes: Aan timesheets is bijgevolg geen behoefte meer, alleen daarom al is dit het perfecte model. Alle gekheid op een stokje, deze werkwijze maakt de structuur veel flexibeler, want er zijn geen logge processen, onderhandelingen of raamcontracten die ingecalculeerd moeten worden. Daardoor verdwijnt alle extra ballast rond creatie waaraan anders veel tijd en energie verloren gaat. Dat voelt enorm bevrijdend en zorgt ervoor dat creativiteit alle kansen krijgt.




Mélanie Dalla-Riva: Creatie en strategie zijn de kern van het bureau, maar naast onze creatieve en strategische specialiteiten hebben we ook andere recepten op het menu. We kunnen à la carte werken, maar bieden ook combo-formules en een 'all you can eat' optie voor 360°-campagnes. Klanten kunnen bovendien aangeven hoe spicy - creatief dus - ze hun bestelling willen geserveerd krijgen.  



Jullie houden ook rekening met eventuele allergieën, hopelijk. Grapje. Joe Public claimt verder dat het niet deelneemt aan pitches. Waarom niet?  

MO: Omdat de beste mensen op die manier kunnen werken voor de bestaande klanten, in plaats van ideeën te bedenken voor eventuele klanten van morgen die daar misschien toch niets mee doen. Die focus is bevorderlijk voor de efficiëntie en zorgt ervoor dat klanten al een week na de briefing hun concepten voorgesteld krijgen. Pitches leggen bovendien niet alleen extra druk op de mensen, maar leiden ook tot een stijging in kosten.  

MDR: Omdat er geen vaste contracten zijn, staat het klanten vrij om te komen en gaan. We hebben uiteraard liever dat ze komen en blijven want we bouwen graag mee aan merken. Maar daar dragen pitches en vaste contracten niet aan bij.  

PS: Doordat klanten kiezen wat ze willen van het menu en een week later al het gevraagde denkwerk gepresenteerd krijgen, moet elke opdracht de aandacht van een pitch krijgen. Die energie inzetten voor echte campagnes in plaats van pitchconcepten die nooit uitkomen, daar kan je als creatief alleen gelukkig van worden.  

MO: We zullen onszelf inderdaad elke keer weer opnieuw moeten bewijzen en dat geeft heel veel positieve energie, een gevoel dat cruciaal is voor creatieven. We gaan de lat heel hoog leggen. Naast onze ervaring als creative en strategy directors kunnen we rekenen op de goed geoliede machine en de digitale expertise van Springbok enerzijds en op een aantal praktische resources in Amsterdam en Zuid-Afrika, waar ze een interne productiecel hebben, maar we zijn er niet aan gebonden. Zo hebben we meteen de slagkracht van een groot bureau maar behouden we onze flexibiliteit.  

Is deze Belgische opening een eerste stap in een verdere internationale expansie? En welke rol is daarbij eventueel weggelegd voor jullie medeaandeelhouder Springbok?
Antoine Houtsma: Dat we ooit internationaal zouden gaan stond voor ons altijd al vast, het zoeken was naar het juiste moment en de juiste partner om ons daarbij te helpen. Het gevoel bij Springbok was van meet af aan goed - geef toe dat de naam fantastisch goed past bij een bureau met Zuid-Afrikaanse roots - en een digitale aanwezigheid in België heeft enorm geholpen Belgische toppers als Pieter en Manuel aan te trekken, zeker gezien hun voorliefde voor ideeën die elke vorm aan kunnen nemen.
België is inderdaad een eerste stap. De oprichters van de Nederlandse en Zuid-Afrikaanse bureaus beginnen samen Joe Public Worldwide en gaan de komende jaren het succesvolle Take-Away Advertising model verder uitrollen in Europa. De bestaande kantoren bewijzen dat het model werkt: Joe Public heeft sinds zijn ontstaan in 1998 drie vestigingen in Zuid-Afrika en in Nederland werken ondertussen 23 mensen. In beide landen werd de groep meermaals bureau van het jaar en het bureau in Johannesburg staat op nummer 37 van beste bureaus wereldwijd. Streefdoel is ook in België de titel van Agency of the year.  

PS: We zijn dus verwittigd. Ondertussen vind ik het alvast heel leuk dat we in deze almaar gediversifieerdere wereld een netwerk gaan uitbouwen met hoofdzetel in Afrika.  

MO: En ik ben heel benieuwd wie hier als eerste klant zal binnenstappen.

Archief / AGENCIES