Fr

INTELLIGENCE

CIM dagbladpers: een uitzonderlijk goed jaar

Dinsdag 17 September 2019

CIM dagbladpers: een uitzonderlijk goed jaar

Bij wijze van inleiding op de resultaten van de nieuwe NRS CIM 2018-2019, omschrijft Bruno Liesse, strategy & research voor NP, de balans voor het medium dat hij sinds iets meer dan een jaar beheert als “een grand cru, om te bewaren”: “De positieve uitschieters van de dagbladpers kunnen niet echt worden verklaard door een methodologische breuk. De leescijfers liggen hoger bij de jonge volwassenen via de e-surveys dan via de andere field, terwijl iedereen aanneemt dat de dagbladpers beter scoort bij medioren en senioren. Tot dusver. Millennials zijn niet onwetend of gespeend van belangstelling voor de wereld. Sommigen van hen worden volgend jaar 40 en krijgen net als iedereen bakken fake news over zich uitgestort.”

Bij het gemiddelde dagbereik Paper + Digital noteren we een stijging van 3% (of 4%, als we gratis krant Metro meetellen). Die stijging levert een dekking van zomaar even 45,3% op (48,8% met Metro). “Dat is dan nog zonder een nog belangrijkere KPI, de Total Brand, dus de som van deze contacten met de bezoeken aan de sites en apps van dezelfde kranten. Aldus berekend, bedraagt de dekking 58,6%, wat 7 punten beter is dan in 2018”, aldus de consultant.



“We merken een aanzienlijk webaandeel in deze toename – minstens 1,3 miljoen extra contacten per dag. Die bereiken verschillende bevolkingslagen: deze newsbrands stijgen nog sneller via digitale contactpunten dan via de traditionele”, vervolgt hij. Aan Nederlandstalige zijde merken we een lagere tangens van +1% tegenover +12% in het zuiden of zelfs +16% zonder Metro, dat minder goed lijkt aan te sluiten bij de trend dan de betalende kranten. Dat wat het aantal lezers op een gemiddelde dag van het basismedium betreft, met een hogere score in Total Brand voor Vlaanderen (+5%) en nog 16% hoger in het zuiden.

Double digit voor de Franstalige kranten
Gevraagd naar de redenen voor deze indrukwekkende stijging, heeft Bruno Liesse het over een rebound-effect en een correctie: “Niets van de aanpassingen zou een kunstmatige invloed op de resultaten kunnen hebben. Als het zelf invullen van een vragenlijst in plaats van dat te doen in aanwezigheid van een enquêteur niet betrouwbaar zou zijn, zouden de markten en adverteerders wereldwijd problemen moeten hebben met meer dan 90% van hun kwantitatieve studies.”

Een andere, dubbele verklaring: het invullen van de gelezen titels zou online systematischer zijn. En het bereik zou worden versterkt door de doorgedreven marketing- en productinspanningen van verschillende titels, waaronder een waarschijnlijke associatie met de online toegang tot diezelfde merken. “Newsbrands zijn ecosystemen geworden en hebben misschien een uitstraling die papier, pdf, sites en apps overspant. Maar de consument heeft net als de baas altijd gelijk”, zegt Liesse.

Als we per titel de currency Paper + Digital analyseren, blijven Het Laatste Nieuws (7%) en Het Nieuwsblad (+5%) de grootste titels van het land, met respectievelijk 1,382 miljoen en 1,130 miljoen lezers. Dat is meer dan het dubbele dan Sudpresse samen dat 532.200 lezers aanspreekt en een vooruitgang van 11% boekt. L’Avenir van zijn kant zet, ondanks het woelige jaar dat de krant doormaakte, een bereikstijging van 36% tot 506.100 lezers neer.

In Vlaanderen volgt na de twee ‘populaire’ kranten De Standaard dat perfect stabiel blijft met 489.900 lezers, voor de regionale kranten van de Mediahuis-familie. Gazet van Antwerpen en Belang van Limburg bereiken respectievelijk 457.000 en 414.300 lezers, goed voor een stijging van 10% en 9%. Op enige afstand volgt De Morgen met 294.400 lezers (+7%).

Bruno Liesse: “Als je daarbij de webtoegang telt (Total Brand dus, nvdr), vertonen de trends enkele verschillen die samenhangen met de andere gewoonten van de respectieve lezerskringen. Zo stijgt de dekking van HLN in Total Brand tot bijna 23% (komende van 14% voor P+D). Voor Het Nieuwsblad gaat de dekking van 11% naar 16%. De Standaard rondt de kaap van 700.000 lezers, dankzij meer dan 200.000 digitale lezers. GavA evolueert volgens dezelfde proportie met een derde lezers extra. Ook Het Belang neemt er 30% bij, terwijl De Morgen erg ‘web cessible’ blijkt met 52% extra bereik op een gemiddelde dag. Conclusie: in Vlaanderen versterkt een matuur medium – waarvan werd aangenomen dat het op zijn retour is – zijn positie. Met een dagelijkse penetratie van 61% in Total Brand en de doorbraak van de smartphones, zullen de tegenstanders vroeg moeten opstaan als ze willen aantonen dat de dagbladpers kwakkelt: hij surft, ja.

Aan Franstalige zijde, zet L’Avenir de toon en doen alle titels het goed. Over de Naamse krant preciseert Liesse dat de eerder genoemde stijging van 36% geen rekening houdt met de 130.000 extra lezers die de krant (enkel) online raadplegen. “Dat zou de teams die sinds enige tijd door elkaar geschud worden door de aandeelhoudersperikelen opnieuw ambitie moeten geven”, zegt hij. Wat Le Soir betreft – met 460.700 lezers de derde Franstalige krant – denkt de consultant dat de stijging van 28% in Paper + Digital te danken is aan “inspanningen op middellange termijn en een goed gecontroleerde digitale transformatie door Rossel.” Mits toevoeging van de sites en apps vertegenwoordigen Sudpresse en Le Soir respectievelijk 696.000 en 640.000 contacten op een gemiddelde dag, dus 160.000 en 180.000 internetlezers. Bij IPM zijn ook de prestaties van La DH en La Libre heuglijk nieuws: ze klokken af op respectievelijk 404.700 en 225.800 lezers. Dat komt overeen met een respectieve bonus van 23% en 34% in daily reach, of +50% en +62% op basis van de Total Brand. “Het weblezen illustreert de komst van nieuwe profielen voor La Libre en het belang van online raadplegingen van sportuitslagen – onder andere voor La DH.”

Dan is er nog het economisch-financiële duo van Mediafin, De Tijd en L’Echo. Die bereiken respectievelijk 209.700 en 114.800 lezers via Paper + Digital. Dat is goed voor een stijging met 13% voor eerstgenoemde en 86% voor laatstgenoemde. “Daarmee is L’Echo in feite de kampioen van deze editie: de titel verdubbelt zijn dagelijkse dekking bijna en in Total Brand komt daar nog 45% lezers bij. Net zoals voor de Nederlandstalige tegenhanger bewijst dit resultaat de relevantie van hun exclusieve positionering en de interesse van een bevolkingsgroep die dit soort nieuws elders niet vindt, toch niet met dezelfde vormelijke en inhoudelijke kwaliteit. Deze opmerking zouden we kunnen toepassen op elke Belgische krant binnen zijn categorie, in tegenstelling tot een ander soort media-aanbod met ‘zogezegd’ informatieve content: online, gratis en internationaal, met een andere vorm- en kwaliteitsstandard. Dat is doorgedrongen tot de normale consumenten”, besluit Bruno Liesse.

Archief / INTELLIGENCE