Fr

TRAINING&BOOKS

Michel Van der Poorten (IBM): "90% van de wereldwijd beschikbare gegevens werd de 24 laatste maanden gegenereerd"

Donderdag 7 Maart 2019

Michel Van der Poorten (IBM):

Op regelmatige basis verzamelen de teams van Wavemaker zich in de grote centrale zaal van de GroupM-kantoren voor een presentatie door een inspirerende spreker, waarbij ook hun klanten worden uitgenodigd. “De bedoeling is onze kijk op de communicatiesector te verbreden en ons te inspireren op ons pad van de continue innovatie”, verwelkomt Thierry Brynaert, CEO Wavemaker de toehoorders, alvorens het woord te geven aan Michel Van der Poorten, Business Development Executive bij IBM en Bart Dekempe, Watson Customer Engagement Leader Belux, die precies een uur de tijd kregen om aan te tonen dat hun vele technologische vernieuwingen meer betekenen voor marketeers dan de vele ronkende concepten, zoals onder meer AI en VR die tijdens de afgelopen als hypes in de markt werden gezet.
 
Van der Poorten schets bij wijze van inleiding de gigantische contouren van IBM: de firma (International Business Machines Corporation, bijgenaamd Big Blue) heeft 12 onderzoekcentra over de hele wereld en telt meer dan 360.000 werknemers, onder wie niet minder dan vijf Nobelprijswinnaars. De technologiereus zet zwaar in op AI. IBM investeerde de afgelopen jaren liefst 2 miljard dollar per jaar in onderzoek en ontwikkelingen voor deze technologie.
 
Negen trends
Vandaag is IBM wereldleider geworden inzake de technologische exploitatie van data, mede door gigantische investeringen in de technologieën en expertise voor het verrijken en het beheersen van de enorme aangroei aan ‘unstructured data’. “90% van de beschikbare data op wereldvlak werd tijdens de afgelopen 24 maanden geproduceerd”, rekent Van der Poorten voor. “Vandaag is 80% van de data ongestructureerd, dwz in formaten van tekst, foto’s opnames en slides”. IBM heeft berekend dat de via de bestaande systemen, slechts 20% van de bestaande data geëxploiteerd kan worden en legt zich toe op de registratie en exploitatie van ‘unstructured data’. “We onderkennen negen grote trends in de evolutie naar het nieuwe datatijdperk, waarvan we op de drempel staan”, legt Van der Poorten uit. “Samen geven ze een goed beeld van hoe marketing in het ‘new era of computing of data’ er zal uitzien.
 
De eerste trend houdt verband de werkvloer: we zien de doorbraak van de ‘tech executive marketeer’ en ‘director of marketing data’, die aan belang winnen. De personen die de bronnen en de technologieën in verband met de ‘consumer insights’ goed beheersen, zullen de interacties van de merken met de consumenten bepalen”.
 
De tweede trend ligt in niet aflatende groei aan nieuwe data, die het gevolg zijn het veranderende gedrag van de consumenten, die steeds sneller en massaler veranderen van informatiekanalen en geconnecteerd zijn met steeds meer apparaten. Aan de data die afkomstig zijn van de geconnecteerde apparaten, kunnen nu de ongestructureerde data, zoals foto’s, video’s teksten en geluidopnames worden toegevoegd. De uitdaging bestaat erin om de consumenten op de juiste manier te bereiken in functie van drie dimensies: de ‘context’ van hun leefwereld, de ‘complexity’ van hun merkervaringen en de ‘volatility’ van hun voortdurend veranderende verwachtingspatronen.
 
De derde trend ligt in de maturiteit van de AI-toepassingen, technologieën die zichzelf verrijken en die zelfsturend de marketingtoepassingen verfijnen.
 
Dat roept als vierde trend een nieuw soort bureaus in het leven: de ‘digital marketing agencies worden de ‘consulgencies’, die adverteerders begeleiden in het opbouwen van hun datawarehouse en tools.
 
De vijfde trend vloeit voort uit de GDPR regelgeving en de nood aan meer digitale hygiëne: IBM ziet mogelijkheden in de drang naar privacy om het consumentenvertrouwen te versterken.
 
Trend zes: het stapsgewijs in de praktijk zetten van de AI-technologieën leidt tot de capaciteit voor versnelde aanpassing aan de nieuwe marktomstandigheden: ‘agile market adaptation’.
 
“Trend nummer zeven lijkt op het bereiken van de heilige Graal in marketing”, zegt Dekempe. “Via de toepassingen van de hogere wiskunde op alle soorten beschikbare data, kunnen ‘Mark-tech’ en ‘Ad-tech’ eindelijk samenkomen binnen dezelfde tools. De juiste doelgroepen worden accuraat bereikt via de relevante kanalen”.
 
De heilige graal leert ons natuurlijk alles over de juiste benadering van het goddelijk principe: de achtste trend ligt in de ‘consumer centricity’ die de aandrijfkracht is van de continue transformatie, waardoor de consumenten steeds andere en betere merkervaringen (‘experiences)’ kunnen worden aangereikt.
 
De laatste trend die het nieuwe data marketing tijdperk kenmerkt, is de heruitvinding van de ‘emotion economy’: alleen via het emotionele register kan er immers merkwaarde gegenereerd worden. Data spelen ter zake een grote rol bij het voorspellen van ‘brandmatching’ met het juiste segment van de doelgroep en bij het versterken van de merktrouw. “Welke technologieën zullen tijdens de komende maanden in de marketingpraktijken opduiken?”, vraagt Van der Poorten aan de toehoorders alvorens een aantal concrete toepassingen op te sommen. De geautomatiseerde interactie met de consumenten zal naar een hoger niveau worden getild door de verbetering van de ‘conversational interfaces’. De chatbots zullen veel betere en efficiëntere conversaties voeren met de consumenten en de gestelde vragen en antwoorden zullen worden opgeslagen om continu te worden geoptimaliseerd door toedoen van Artificiële Intelligentie. Alle toepassingen van de ‘self learning’ en ‘AI’ zijn ondertussen schaalbaar en kunnen worden ingezet voor grote en kleine business-vragen, zowel in BtoB als in BtoC, internationaal maar ook lokaal. Vele producenten hebben immers een cataloog van producten in productie of in stock, waarvan de referenties niet ter beschikking van hun klanten kan worden gesteld op minder dan honderden pagina’s. Verdelers en eindklanten zijn in vele gevallen niet helemaal op de hoogte van het volledige aanbod aan producten en diensten. Algoritmes en AI kunnen in die gevallen een enorme steun betekenen om de gepaste propositie van producten tot bij de juiste doelgroepen te brengen aan de juiste prijs.
 
De teams van Wavemaker kunnen alvast rekening houden met een waaier aan performante tools als ze morgen nieuwe oplossingen aanreiken aan hun klanten. IBM raadt hen alvast aan om samen met de marketingafdelingen van de adverteerders eerste stappen naar de exploitatie van ‘unstructured data’: hoe eerder men ervaring opdoet met AI, hoe sneller men tot schaalbare modellen (‘scalable learnings’) komt en hoe groter de voorsprong op de concurrentie.

Archief / TRAINING&BOOKS