Fr

INTELLIGENCE

Digital News Report: (nog) minder interesse en vertrouwen

Woensdag 14 Juni 2023

Digital News Report: (nog) minder interesse en vertrouwen

Zopas publiceerde het Reuters Institute de twaalfde editie van zijn Digital News report. De resultaten die gebaseerd zijn op een grootscheeps onderzoek van YouGov bij 93.000 online nieuwsconsumenten op 46 landen, omvatten ook een Belgisch luik (2000 respondenten).
 
Volgens de Belgische cijfers – die grosso modo aansluiten bij de internationale trends - dalen zowel de interesse als het vertrouwen van onze landgenoten in nieuws.

Zo daalde het aantal mensen dat bereid is voor nieuws te betalen van 18% vorig jaar naar 15% dit jaar (16% in Vlaanderen en 14% aan Franstalige zijde).

Ook het vertrouwen in online nieuws neemt af: van meer dan de helft vorig jaar tot 44% dit jaar (51% van de Vlamingen zegt vertrouwen te hebben in het nieuws in het algemeen, bij de Franstaligen is dat zelfs maar 36%). De cijfers zijn amper beter voor het eigen geconsumeerde nieuws: 58% aan Nederlandstalige zijde, 43% aan Franstalige kant. De meest vertrouwde merken zijn aan beide zijden van de taalgrens de openbare omroepen: VRT Nieuws en RTBF News, met respectievelijk 76 en 68%.
 
Als we kijken naar de nieuwsbronnen en de kanalen die mensen zeggen te gebruiken om nieuws te consumeren, haalt 76% zijn nieuws online (met inbegrip van SoMe). 58% gebruikt tv, 43% de sociale media en print moet het stellen met een povere 25%. Dat laatste cijfer verdient uiteraard enige nuancering, aangezien heel wat kranten ondertussen de nadruk leggen op hun digitale aanbod.
 
In de top van de meest gebruikte sociale media als nieuwsbron, staat Facebook nog steeds bovenaan, maar zowel Instagram als TikTok zien hun gebruik toenemen.
 
Meer details hier.

Archief / INTELLIGENCE