Fr

AGENCIES

Strategists do it better, door Griet Byl (MM)

Zondag 18 September 2022

Strategists do it better, door Griet Byl (MM)

Zopas publiceerde WARC zijn Future of Strategy 2022 rapport, een jaarlijkse duik in de prioriteiten en thema’s die strategen aan bureau- en adverteerderszijde bezighouden. De bevindingen in het verslag zijn gebaseerd op een wereldwijd onderzoek met meer dan 700 strategen uit alle windstreken en een dozijn diepte-interviews.

Bedoeling: uitzoeken hoe het strategenvak evolueert, welke topics de grootste impact op de huidige functie hebben en hoe strategen mee een antwoord kunnen bieden op de merkproblematieken van vandaag. Want strategische expertise is essentiëler dan ooit. Helaas is er net als in andere sectoren een groot tekort aan talent binnen de industrie. Dat komt onder andere doordat de vraag naar strategen met een brede expertise groot is en bureaus bovendien moeten opboksen tegen de concurrentie van techbedrijven en consultants. Zo denkt volgens het onderzoek slechts 30% van de respondenten dat hun volgende strategische rol in een bureau zal zijn.

Nochtans biedt hun rol almaar meer mogelijkheden om hun inzichten en bekwaamheden meer upstream in te zetten voor de challenges waarmee CMO’s vandaag kampen en aldus daadwerkelijk een verschil te maken in de effectiviteit van businesses en campagnes. Strategen zijn zich trouwens almaar beter bewust van die vroege rol: bijna de helft selecteerde dit punt als een belangrijk onderdeel van hun functie (een stijging met 10% tegenover vorig jaar).

Vanuit die positie als transformatieleiders zijn ze bovendien uitstekend geplaatst om mondiale uitdagingen zoals duurzaamheid, de behoefte aan meer diversiteit, privacy en gegevensethiek aan te pakken, allemaal issues die een invloed hebben op de dagelijkse rol van de strateeg.

Tegelijk gaan ze er – terecht – van uit dat de stijgende kosten voor het levensonderhoud hen het komende jaar prioritair zullen bezighouden: 86% van de respondenten verwacht dat die problematiek het komende jaar een aanzienlijke of transformerende impact zal hebben en 69% gelooft dat het onderwerp centraal zal staan in marketingcommunicatie. Los daarvan verwacht 82% van de strategen dat duurzaamheid (82%) en DEI-aspecten (70%) zichtbaarder zullen zijn in client marketing.

Heel wat parameters om rekening mee te houden dus voor de strategen van vandaag en morgen die merken moeten helpen de juiste keuzes te maken. Gelukkig is het ACC zich sinds jaar en dag bewust van de spilfunctie die deze jongens en meisjes spelen in onze sector en houdt zijn ervaren Expert Center APG/Strategic Planning de vinger feilloos aan de pols. Zo organiseert de vereniging op 29 september zijn traditionele Creative Strategy Night, onder andere gewijd aan vier winnende cases op de Creative Strategy Awards die om de twee jaar uitgereikt worden door het prestigieuze APG UK, waar effectiviteit en creativiteit samen met verbeelding en originaliteit de doorslag geven. Een goeie gelegenheid om na te denken de visie van de Chinese generaal Sun Tzu, strateeg avant-la-lettre. “Strategie zonder tactiek is de langzaamste route naar de overwinning. Tactiek zonder strategie is het geluid van de nederlaag.” En verliezen wil toch niemand?

Archief / AGENCIES