De hele zomer lang reist ‘Cinema Canvas’ van stad naar stad om er kwaliteitsfilms te vertonen in diverse Vlaamse steden. Om het initiatief te promoten besloot mortierbrigade om zoveel mogelijk ophef te veroorzaken rond vijf grote films in het bijzonder, met onverwachte en absurde acties die verband houden met de prenten.
Het begon met het video-interview met Vincent van Quickenborne, waarin de burgemeester van Kortrijk (waar de eerste film vertoond werd) verscheen met een gezwollen gezicht. Dat wekte natuurlijk een pak vragen bij de internauten, tot Canvas enkele uren later onthulde dat het om een grap ging. De video en de burgemeester die slaag had gekregen waren bedoeld om de vertoning van ‘Fight Club’ in het kader van Cinema Canvas aan te kondigen. Enkele dagen later filmde een automobilist een koppel dat tijdens de daad gefilmd werd in een 18de-eeuwse koets. De video werd naar verschillende media verstuurd en massaal opgepikt. Ook deze keer was het doorstoken kaart, ter aankondiging van de vertoning van ‘Les Liaisons Dangereuses’ in Antwerpen.
Voor Stanley Kubricks cultklassieker ‘A Clockwork Orange’ stampte het bureau een nieuwe winkel uit de grond in het centrum van Antwerpen: Patisserie Stanley. In de vitrine: allemaal figuren uit chocolade die subtiel aan de film doen denken. Iets minder subtiel: de penis van 43 kilo uit witte chocolade die het centrum van de aandacht vormde. mortierbrigade filmde de reacties van willekeurige voorbijgangers en verwerkte die in een video die online en op tv werd vertoond. De penis werd dan weer uitgedeeld aan de bezoekers van het event in Antwerpen zodat ze van de film konden proeven terwijl ze hem bekeken.
“Met deze campagne brachten we de desbetreffende films letterlijk tot leven en respecteerden we de belofte van Canvas: de strafste films komen naar jouw stad met Cinema Canvas”, besluit mortierbrigade. In totaal maakte mortierbrigade 6 spots die op TV en online uitgezonden werden, allemaal gedraaid in de steden waar de respectieve films vertoond werden. Bovendien ging de campagne gepaard met radiospots en printadvertenties. De ‘happenings’ werden gedeeld via de social media van Canvas en tal van nieuwssites.
Assets :
Credits :
-
Client :
Canvas
-
Contacts :
Bob Madou, Reinhilde Wyens, Marjolijn Van Boxel
-
Agency :
mortierbrigade
-
Creation :
Jesse Van Gysel
-
Creation :
Tom Meijer
-
Head of Production :
Charlotte Coddens
-
Producer :
Lore Meert
-
Strategy :
Dorien Mathijssen
-
PR Manager :
Anne-Cécile Collignon
-
Film Production Company :
Czar
-
Director :
Jonas Govaerts
-
Executive Producer :
Eurydice Gysel
-
Producer :
Lander Engels
-
DOP :
Grimm Vandekerckhove
-
Art Director :
Talina Casier
-
Editor :
Robin De Praetere, Bert Jacobs
-
Grading :
Joost Van Kerckhove
-
Online :
Robin De Praetere
-
Post-Production :
Czar
-
Post-Producer :
Bieke De Keersmaecker
-
Sound :
Cobra
-
Radio Production Company :
Sonicville